IKSO Beeft...

Onderzoekscompetentie

IKSO doet de aarde beven!

Op 8 februari hebben Margot De Vos en Laura Vanderhaeghen met de medewerking van de tweede en derde graad een aardbeving nagebootst op onze school. Wij vuurden volgende vragen op hen af:

  • Waarom hebben jullie het vak aardrijkskunde als onderzoekscompetentie gekozen?

We moesten voor een wetenschapsvak kiezen en aardrijkskunde was voor ons het interessantste en van alle wetenschappen is het natuurlijk het leukste. We wisten ook dat we dan hulp gingen krijgen van meneer Van de Velde, van wie we allebei graag les krijgen.

  • Waarover gaat je onderzoekscompetentie concreet?

Het hoofdonderwerp is seismologie, dit is de studie van aardbevingen en platentecktoniek. Het onderzoek gaat dus over de werking van een seismograaf en over hoe aardbevingen gemeten worden, maar ook hoe je deze metingen omzet naar mensentaal, bv. via de schaal van Richter.

  • Hoe en wie kwam op het leuke idee om een aardbeving te simuleren?

Wij hadden al gezegd dat we seismologie een goed thema vonden en toen is meneer Van de Velde met het idee van een menselijke ‘aardbeving’ gekomen en natuurlijk gingen we direct akkoord!

  • Wie heeft jullie bijgestaan in je onderzoek?

Redelijk veel mensen: Kris Vanneste, de aarbevingsgeoloog die alles heeft opgemeten, meneer Van de Velde, De LO-leerkrachten (meneer De Corte en meneer De Vidts) en alle leerlingen van de Middenstraat natuurlijk.

  • Is de simulatie geslaagd? Was het wat jullie ervan hadden verwacht?

Het is absoluut geslaagd! We hadden eigenlijk nooit verwacht dat het zo’n effect zou hebben. Het was een beving van 1,5 op de schaal van Richter, wat echt al opmerkelijk is. De leerlingen waren enorm enthousiast en het was alles waarop we hadden kunnen hopen en meer!

 

Een sfeerbeeld:

IKSO

Welkom op onze innoverende school, waar leerlingen zich gelukkig voelen en hun talenten volop kunnen ontwikkelen, dankzij aandacht voor diversiteit en aangepaste zorg.

Afbeeldingen